Ahoj!
Také tento pátek jsme se společně
sešli ve škole, abychom se naučili něčemu novému. Dnes jsme začali až hodinou předškoláků, poněvadž na první
hodinu se nám děti nesešly. Budu se na vás těšit příště!
S předškoláky jsme začali rovnou novou protahovací
básničkou, abychom se pořádně rozhýbali.
Jmenuje se Šašek:
Když se tahá za šňůru,
skáče šašek nahoru.
Vyhazuje rukama,
vyhazuje nohama,
potom jede na koni,
nakonec se ukloní.
Po Šaškovi jsme se na chviličku vrátili k minulému týdnu
a připomněli jsme si, jaká že zvířátka to můžeme mít doma, jaké dělají zvuky a
ukazovali jsme si je na obrázcích. Od domácích příbytků jsme se přesunuli do
lesa. Pracovali jsme s tzv. třísložkovými kartami, na kterých byla různá
lesní zvířátka a jejich jména. Dětem šlo přiřazování skvěle. Chvíli jsme si povídali
o tom, jak se chovat v lese, co zvířátka jedí, jak tam žijí a toto
povídání jsme zakončili písničkou Zajíček v své jamce.
Zajíček v své jamce,
sedí sám, sedí sám,
ubožáčku co je ti,
že nemůžeš skákati,
chutě skoč a vyskoč!
Byl čas na trochu učení. Dnes jsme se zaměřili na určování
místa, kde se co nachází. Opakovali jsme tedy předložky jako na, v, pod, vedle.
Po pár ukázkových větách se pokoušely děti samy vymyslet a nahlas říci, kde se
nějaká jimi vybraná věc ve třídě nachází, např. pastelka je pod stolem, knížka
je na stole. Když se každý dostal ke slovu, rozdala jsem pracovní list, na
kterém byly obrázky pejska a želvičky. Postupně jsme si jednotlivé obrázky
pojmenovávali (želvička je na míči, pejsek je v krabici, pejsek je vedle
televize atd.) Po té každý dostal ještě jeden pracovní list, tentokráte
barevný, na němž byl obrázek dětského pokoje. Každý nejprve sám pojmenoval
jakoukoli věc, kterou pojmenovat dokáže, a když jsme se ujistili, že všichni
všechno vědí, pustili jsme se do práce. Nejprve jsme si zopakovali čísla a
počítali, kam až kdo uměl – někteří zvládli i počítat i přes dvacet. Nám však
stačila čísla 1-5. Napsala jsem je pro jistotu rovněž na tabuli, kdyby někdo
zapomněl, jak se píší. A pak děti připisovaly čísla k těm obrázkům, které
jsem jim pojmenovávala nahlas (např. je to bílé a modré a je to na stole. Co je
to? A děti řekly „loď“ a připsaly k ní číslo jedna). Učili jsme se tedy
orientovat v obrázku, pracovat podle pokynů, opakovali jsme barvy a
předložky, a také čísla.
Než nám skončila hodina, ještě jsme si připomněli další
pohádku, tentokráte tu o Perníkové chaloupce. Měla jsem připravené rozstříhané
obrázky z pohádky, každý si jednu kartičku vylosoval, podíval se na ni a
pověděl ostatním, co na obrázku je za situaci. Tak jsme si napřeskáčku pohádku
osvěžili. Já jsem jí pak nahlas předčítala, a děti se řadily za sebou podle
toho, jakou kartičku si vylosovaly. Na konci jsme si zkontrolovali, zda je
pořadí správné – a bylo!
Rozloučili jsme se básničkou o šaškovi a byl čas přivítat
školáky.
Nejprve, na rozmluvení, jsme si pověděli, jak se kdo měl a
co pěkného ho potkalo v předchozím týdnu. Pak jsem před děti rozložila
obrázkem dolů sérii kartiček a jejich úkolem bylo je roztřídit. Na klíč přišly
velmi rychle: byly to obrázky, s kterými jsme pracovali s předškoláky,
tedy zvířata. Děti správně roztřídily zvlášť domácí, lesní a zvířata, která
můžeme potkat v zoo. Chvíli jsme si povídali, jaká další zvířata v zoo můžeme
vidět, odkud pochází, čím se živí atd.
Děti už byly krásně rozmluvené, a tak jsme se pustili do
práce. V minulých hodinách jsme se věnovali intenzivně měkkým slabikám.
Krátkým opakovacím úkolem bylo vymyslet a napsat dvě jakákoli slova, v nichž
měkká slabika je. Kdo měl, šel je napsat na tabuli, a ostatní kontrolovali, zda
je slovo napsané správně.
Pak jsme se pustili do série drobných úkolů, na nichž jsme
si ukazovali, že slova skládáme z písmen, písmena skládáme do slabik, ty
do slov a z nich pak skládáme celé věty.
První úkol se týkal samostatných písmenek. Na pracovním
listu byly obrázky, u kterých byl vždy přikreslený rámeček. Do něj měl každý
vyplnit počáteční písmeno té dané věci. Bylo tedy nutné si vzpomenout jak na
slovo, tak i na to, jak se které písmenko píše. Nejvíc nás potrápilo slovo
pádlo.
Pak jsme se vrhli na slabiky. Napsala jsem na tabuli slova rozdělená
po slabikách. Jednotlivé slabiky však byly ve slovech přeházené a děti měly za
úkol je poskládat správně. Na tabuli tedy bylo např. če-ko-lá, které se mělo
poskládat na ko-lá-če. Tento úkol dal dětem trochu zabrat, ale společnými
silami jsme jej zdárně vyřešili všichni.
Poslední psací úkol už pracoval s celými slovy. Ve
vzorových větách chybělo doplnit jedno slovo. Chybějící slova byla napsána dole
pod textem v rámečku, děti tak měly na výběr. Ale i tak to nebylo o pouhém
doplnění, muselo se i dost přemýšlet, protože někdy bylo možné doplnit dvě
slova k jedné větě, to by však nevycházelo dále. Bylo tam např. Tatínek
jede..., děda seká..., Eliška maluje... a trávu, autobusem, plavat atd.
Další aktivita byla zaměřená na čtení s porozuměním a
komunikaci. Bylo to vlastně pexeso, ovšem nikoli se dvěma obrázky. Děti k sobě
musely přiřadit otázku a správný obrázek, např. Kde se spí? + obrázek postele,
nebo Kde bydlí pavouk? + obrázek pavučiny. Trénovali jsme tedy čtení,
výslovnost ale i všeobecné znalosti a slovní zásobu. Musím říci, že tato
aktivita děti moc bavila.
Na samotný závěr jsme si rovněž zopakovali pohádku o
Perníkové chaloupce, byť v pozměněné verzi. Děti dostaly sérii obrázků,
které samy měly seřadit a podle seřazených kartiček vyprávět pohádku. S úkolem
si poradily náramně.
Maruška
No comments:
Post a Comment