Friday 1 April 2016

Noc s Andersenem 2016

I přišel den, kdy si všechny děti nejen v České republice připomínají narození jednoho významného spisovatele - Hanse Christiana Andersena. Byť tento spisovatel nepsal výlučně pro děti, proslul zejména svými pohádkami, z nichž mezi nejznámější patří například Malá mořská víla, Cínový vojáček či Císařovy nové šaty.

Proto i celá naše Noc s Andersenem se nesla v pohádkovém duchu. Připraveno bylo několikero rozličných aktivit, při nichž děti měly nejen prokázat svou znalost pohádkových příběhů, ale i zapojit svou vlastní fantazii při tvorbě pohádky vlastní.

Nutno říci, že se nás sešlo v pátek skutečně hodně. Jak dětí, tak maminek, tatínků a dalších příbuzných. Byl to pěkný šrumec.

Nejprve jsme začali půlhodinkou pro nejmenší děti, v níž jsme si připomněli některá říkadla a písničky, například Skákal pes, Travička zelená, Utíkej Káčo,  Prší prší nebo Zajíček v své jamce. Vzali jsme si naše oblíbená dřívka pro písničku Tluče bubeníček a další hudební nástroje pro Já jsem muzikant. Nově jsme se naučili a vyzkoušeli si písničku Hlava, ramena, kolena, palce a Když jsi kamarád.

Po kratší pauze na večeři čekalo na děti překvapení v podobě půlhodinky zábavné matematiky, jíž se zhostil pan učitel z Melbourne.




A pak už začal náš program. Nejprve jsme si s dětmi sesedli do kroužku a pověděli jsme si, proč jsme se u dnes sešli, připomněli jsme si i další slavné autory pohádek, jaké kdo zná pohádky a které že jsou jeho nejoblíbenější. Každý si měl donést s sebou svou oblíbenou dětskou knížku. Po mém úvodním slovu tak dostaly slovo děti- každý, kdo chtěl měl šanci představit ostatním svou knížku a něco o ní povědět. Jednoznačně vedl Krteček. Po kratším povídání o knížkách a oblíbených příbězích jsme pozornost stočili k hračkám, jež si rovněž děti přinesly. Každý představil ostatním svou oblíbenou hračku a společně jsme pak, po vzoru Andersena, vymýšleli vlastní příběh, svou vlastní pohádku, v níž se postupně objevovaly všechny donesené hračky. Měla jsem z dětí radost, neboť ústředním tématem byla vzájemná pomoc a spolupráce všech hraček. Když se nám podařilo příběh zdárně zakončit společným výletem všech hraček na zádech draka, pustili jsme se do výroby naší společné obrázkové knížky. Každý dostal jeden prázdný list a namaloval obrázek vztahující se k té části příběhu, kde vystupuje jeho hračka. Musím ještě listy svázat a příští hodinu si naši pohádkovou knížku ukážeme. A zbývá také vymyslet název příběhu, na ten jsme dočista zapomněli!





Dále nás čekala velká pohádková soutěž. Děti jsem rozdělila do 4 týmů,v jejichž čele stál vždy jeden čtenář. Úkoly byly koncipované tak, aby každý, i ten nejmenší, mohl sám nějaký plnit. Celkem bylo 8 stanovišť týkající se různých pohádek. Každé družstvo dostalo "průvodku", pracovní dvoulist, kam plnili jednotlivé úkoly. Kousek se mi podařil vyfotit:




A jaké to byly úkoly?
1. Tři prasátka - děti měly předkresleny tři domečky a měly je domalovat podle toho, ž jakého materiálu si každé prasátko domeček vyrobilo.

2. Popelka - křížovka, jednotlivé otázky se opět týkaly pohádek a tajenou byl název pohádky.

3. O Řepě - vlepen byl pracovní list s okýnky, v prvním byla řepa a další byla prázdná. V obálce se skrývaly různé obrázky a děti z nich měly vybrat  a nalepit obrázky těch, kteří pomáhali řepu vytáhnout. Většina družstev dokonce pomocníky přiřadila ve správném pořadí!

4. Zlatovláska - tady bylo potřeba dát hlavy dohromady a vzpomenout si, které zvířátkopomohlo Jiříkovi odhalit, která z pannen je Zlatovláska.

5. Malá mořská víla - rozstříhaný obrázek, který musely děti složit, aby odhalily název pohádky.

6. Červená Karkulka - 8 obrázků, které "vyprávěly" děj pohádky. Na každém obrázku bylo jedno číslo, ovšem pozor, v různém pořadí. Děti měly nejprve poskládat příběh podle obrázků tak, jak šel za sebou, a do pracovního listu zapsat čísla jednotlivých obrázků. Řešení tak bylo např. 6, 1, 8, 4, 5, ...

7. Perníková chaloupka - podle zadání bylo potřeba chaloupce domalovat perníčky. Muselo se ale dávat dobrý pozor na jednotlivé tvary a obrazce.

8. O Budulínkovi - Jakoupak zeleninu chtěla liška za svezení? A úkolem druhým bylo nakreslit další 4 druhy zeleniny.

Tak takovéto úkoly čekaly na děti. Nutno říci, že mě velice potěšilo, jak krásně všichni spolupracovali a dělili se o jednotlivé úkoly. Zapojil se skutečně každý a myslím si, že to děti náramně bavilo. Jen se podívejte:












Na závěr soutěže všichni zúčastnění získali diplom a skupina, která byla nejrychlejší a měla vše správně, také dostala malou drobnost za odměnu. 




A protože čas nám nemilosrdně odtikával, bylo pomalu načase se chystat na spaní. Zkusili jsme alespoň trochu poklidit, leč marná to snaha, děti jsou v produkci nepořádku daleko rychlejší. Karimatky, matračky, spacáky, polštářky, plyšáci, šup do pyžama a zuby vyčistit... bylo toho ještě hodně, co jsme museli zvládnout. Nakonec se nám ale podařilo zalehnout kolem půl desáté. A jestli jsme hned usnuli? Jak kdo :-)







A protože čas nám nemilosrdně odtikával, bylo pomalu načase se chystat na spaní. Zkusili jsme alespoň trochu poklidit, leč marná to snaha, děti jsou v produkci nepořádku daleko rychlejší. Karimatky, matračky, spacáky, polštářky, plyšáci, šup do pyžama a zuby vyčistit... bylo toho ještě hodně, co jsme museli zvládnout. Nakonec se nám ale podařilo zalehnout kolem půl desáté. A jestli jsme hned usnuli? Jak kdo :-)

Ráno jsme společně zasedli k „půlnočnímu rautu“, hodné maminky a babičky napekly spoustu dobrůtek. Kolem půl deváté se začali sjíždět starostliví rodičové a naše Noc s Andersenem byla u konce.


Děkuji ještě jednou všem zúčastněným a maminkám a tatínkům za pomoc během večera a při ranním úklidu!

Maruška

No comments:

Post a Comment