Friday 29 April 2016

Výtvarný workshop s tematikou Karla IV.

Přijel k nám král!
A to rovnou jeden z těch nejmocnějších, jaký kdy na českém území žil a vládnul. Sám Karel IV.
Společně s dětmi jsme si, tak jako mnohé jiné děti v České republice tento rok, připomněli významné výročí pojící se k tomuto slavnému panovníkovi. Uplynulo totiž 700 let od jeho narození. U této příležitosti byla vyhlášena výtvarná soutěž, Karel IV. očima dětí, které jsme se také zúčastnili.

Sešli jsme se ve škole v 11 hodin dopoledne a celý workshop zahájili krátkým povídáním o životě a odkazu Karla IV. Ukazovali jsme si obrázky staveb, korunovačních klenotů, různé podoby Karla IV. zachycené malíři i sochaři a vyprávěli jsme si, o co všechno se za své vlády zasloužil. Také jsme si pustili několik krátkých animovaných videí z pořadu Dějiny udatného českého národa.

A už byl právě čas na to, abychom se pustili do tvoření.
Jako první jsme se zaměřili na období, v němž Karel IV. žil a v jehož duchu vznikaly i stavby, které nechal postavit: na gotiku. Jejím typickým znakem jsou pak okna zdobená lomeným obloukem, typickou stavbou pak stavby sakrální. Zkusili jsme si tedy každý vyrobit jedno gotické okno s barevnou vitráží, jaká můžeme vídat v kostelech či chrámech.

Nejprve si každý vybral tvar okna, který se mu líbil, ať už to bylo okno zdobené právě jen lomeným obloukem, či okno s dalšími architektonickými prvky, a to si tužkou předkreslil na papír. Po té jsme černě obtáhli konturu. Dále si každý vybral barvy, z nichž bude "vitráž" složena, a barevné papíry natrhal na malé kousíčky a postupně je lepil do okna. Byla to poměrně precizní práce vyžadující trpělivost, podívejte:








Druhou výtvarnou aktivitou bylo domalování portrétu Karla IV. Na velký formát, temperou. To byla vskutku výzva! Už samotná práce s temperou není vůbec jednoduchá, navíc, nejsou-li na ni děti zvyklé. O domalovávání portrétu ani nemluvě! Jenže naše děti jsou zkrátka skvělé. Nikdo se nepozastavil nad obtížností úkolu, ba naopak. Všichni se chopili svých štětců a provizorních palet a pustili se s vervou sobě vlastní do práce. Bylo kouzelné vidět, jak každé z dětí vnímá podobiznu jinak, po svém. Vzniklo nám hodně kubistických, fauvistických a pop-artových Karlů, jeden jako druhý jedinečné výtvarné dílo. Ani jednou nezaznělo, že by to byl úkol těžký nebo nezvládnutelný. Byla jsem na děti vskutku pyšná. Pojďte se kochat se mnou:












Před poslední výtvarnou aktivitou jsme si dali chviličku pauzu. Jednak na úklid, jednak na hru, která přinesla sice o maličko víc pláče než smíchu, ale i prohrávat je potřeba se naučit.
Každý správný král a královna musí mít svou královskou korunu! A tak jsme se i my pustili do její výroby. Čekalo nás spousta kreslení, stříhání, vybarvování a lepení. Nakonec před námi ale stálo na 14 urozených, ale neposedných (král Adámek se nám někam zatoulal) králů a královen.



Když jsme už všichni byli korunovaní, bylo načase seznámit se s dalšími urozenými panovníky. S tím nám pomohl Karel, který donesl loutky a představil dětem cizokrajné urozené šlechtice.



A to už byl samotný závěr celého našeho tvořivého odpoledne. Ještě přišli na řadu naši nejmenší, s kterými jsme si zatančili a zazpívali několikero písniček, po nichž už byl skutečně čas se rozloučit.

Bylo to velmi pěkné odpoledne, děkuji všem zúčastněným umělcům!

1 comment:

  1. Maruško asi to byla makačka ale můj názor URČITĚ TO STÁLO ZA TU NÁMAHU, jen tak dál moc ti držím palce !!!!

    ReplyDelete